فرش دستباف مشهد فرش منحصربفردی با پس زمینه قرمز و طرح شاه عباسی

مشهد مقدس شهری در شمال‌شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است که یکی از قطب‌های صنعت قالیبافی ایران به شمار می‌رود و قرن‌ها است که یکی از تولیدکنندگان اصلی فرش محسوب می‌شود. شهر مشهد به تولید پشم مرغوب در ایران شهرت دارد و فرش‌های بافته شده از این پشم اعلاء نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ما تماس حاصل فرمایید.

فرش و قالی دستباف مشهد


فرش و قالی دستباف مشهد

مشهد در دوران شاهنشاهی نادرشاه افشار در سده‌ی هجدهم میلادی پایتخت ایران بود و در حال حاضر نیز مرکز استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. خراسان قدیم بسیار بزرگتر از خراسان فعلی بود و مرزهای آن تا آمودریا می‌رسید، اما هجوم مهاجمان افغان در سده‌ی هجدهم باعث شد که بخشی از خراسان، از جمله شهر هرات، به افغانستان بپیوندد. مشهد بازار اصلی فروش قالی‌های ایل ترکمن، کردهای قوچان، اقوام بلوچ و آثاری از سراسر ترکمنستان و مرزهای افغانستان است. مشهد به دلیل قرارگیری حرم مطهر امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا (ع) جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیان دارد و هر ساله پذیرای صد‌ها هزار زائر است.

تاریخچه صنعت فرشبافی در مشهد


صنعت فرش خراسان قدمتی چندصدساله دارد، اما بافت فرش در مشهد از سده‌ی نوزدهم شروع شد. خراسان شمالی یکی از تولیدکنندگان اصلی پشم است و هرجا که پشم باشد، فرش نیز بافته می‌شود. پشم مرغوب خراسان محصول عشایر تربت حیدریه و نیشابور است؛ البته قوچان و سبزوار نیز پشم باکیفیتی تولید می‌کنند. پشم‌چینی گوسفندان دو بار در سال، در بهار و پاییز انجام می‌شود؛ پشم بهار ارتجاعی‌تر و چرب‌تر است و پشم پاییز نرم‌تر است. بسیاری از قالی‌های دستباف مشهد، به ویژه قالی‌های بافته شده با گره جفتی با پشم پاییزه بافته می‌شود؛ چون قالیبافان پشم نرم و درخشان را به پشم سفت و محکم ترجیح می‌دهند. البته قالی‌های بافته شده با پشم پاییزه نیز دوامی چندصدساله دارد.

انواع فرش مشهد


فرش دستباف مشهد را می‌توان به دو دسته فارسی‌باف و ترکباف تقسیم‌بندی کرد. فرش فارسیباف با گره نامتقارن جفتی فارسی بافته می‌شود؛ در این روش گره‌ها به جای دو تار، روی چهار تار زده می‌شود. پود فرش نیز پنبه‌ای است. فرایند بافت فارسیباف سریع‌تر است، اما پشم کمتری در هر نقطه وجود دارد. ازآنجایی که گره جفتی روش مناسبی برای بافتن ناحیه‌های ساده و بدون طرح نیست، پرز فرش برای جبران کردن این اثر بلند گذاشته می‌شود. فرش‌های فارسیباف در ابعاد بزرگ، با طول بیش از سی پا بافته می‌شود. اندازه فرش فارسیباف تنوع چندانی ندارد. فرش فارسیباف مشهد عمدتاً به اروپا صادر می‌شود، چون این نوع فرش چندان در ایالات متحده طرفدار ندارد. کارگاه‌های فرشبافی تحت مالکیت و نظارت استادان فرشباف اداره می‌شود و در هر کارگاه بیش از ۵۰ دار قالی وجود دارد. بیش از هزار دار قالی در مشهد وجود دارد، البته دارهای برپا شده در روستاهای اطراف را نیز باید به این عدد اضافه کرد، فرش‌های این روستاها به سبک مشهد، البته با کیفیت پایین‌تر بافته می‌شود.

ترکباف نوع دیگر فرش دستباف مشهد است. تاجران تبریزی کارگاه‌هایی را در آغاز سده‌ی نوزدهم در مشهد برپا کردند و بافت فرش با گره متقارن ترکی را روی چله پنبه‌ای، به رسم خود در تبریز رواج دادند. فرش ترکباف با گره جفتی بافته نمی‌شود و در بافت آن از پشم مرغوب بهاره استفاده می‌شود. قالی ترکباف معمولاً در ابعاد نه در دوازده پا و ده در چهارده پا بافته می‌شود. فرش ترکباف به دلیل تکنیک گره‌زنی متراکم فرشی سنگین و ضخیم است. بافندگان فرش را از روی نقشه‌ای می‌بافند که هنرمندان محلی آن را روی کاغذ شطرنجی کشیده‌اند. طرح لچک ترنج در گونه‌های مختلف طرح معمول فرش‌های مشهد است، البته طرح‌های سراسری افشان با نقوش اسلیمی یا خطوط منحنی درهم پیچیده نیز در فرش‌های مشهد دیده می‌شود. زمینه‌ی ساده به رنگ آبی سیر یا قرمز لاکی مشخصه‌ی فرش دستباف مشهد است.

رنگرزی فرش مشهد


رنگ‌های طبیعی برای فرش‌های نفیس و رنگ‌های مصنوعی برای فرش‌های با کیفیت پایین‌تر است. رنگرزان مشهدی برای به دست آوردن رنگ قرمز، به جای روناس از قرمزدانه استفاده می‌کنند؛ در نتیجه پشم به صورت یکدست به رنگ قرمز تیره‌ی مایل به ارغوانی درمی‌آید، امروزه این رنگ تغییر داده می‌شود تا رنگ‌های ملایم‌تری به دست بیاید که موردپسند مشتریان امریکایی است. از گذشته رسم اشتباهی در میان رنگرزان وجود دارد که الیاف را قبل از رنگرزی با قرمزدانه، به مدت ۲۴ ساعت در آبلیمو غوطه‌ور می‌کنند؛ این روش باعث شکننده شدن الیاف و سریع‌تر رفتن رنگ فرش می‌شود. البته این روش در کارگاه‌های جدید به کار برده نمی‌شود. از گیاه نیل (ایندیگو) برای به دست آوردن رنگ آبی و آبی سیری استفاده می‌شود که بیشتر از آبی فیروزه‌ای، آبی آسمانی و آبی پودری نزد قالیبافان مشهدی طرفدار دارد. فرش‌های با زمینه عاجی رنگ و رنگبندی روشن‌تر نیز در مشهد بافته می‌شود که خواستاران خاص خود را دارد.

فرش عمواوغلی


گروهی از استادکاران فرشباف از دهه ۱۹۲۰ به این‌سو شروع به بافت ماهرانه‌ی فرش‌هایی هنرمندانه و با کیفیت بسیار عالی در کارگاه‌های فرشبافی کردند. این گروه تحت نظارت عمواوغلی کار می‌کرد که نام‌اش را در حاشیه‌ی فرش‌ها می‌بافت و تا جنگ جهانی دوم فعال بود. از دیگر استادکاران فرشباف می‌توان به مخملباف و خامنه‌ای اشاره کرد که البته هیچ نسبتی با رهبر ایران ندارند. طرح سراسری و چند لایه‌ی فرش‌های عمواوغلی به نحو گیج کننده‌ای پیچیده است که مبتنی بر شاخه‌های درهم پیچیده‌ی درختان و گل‌های تاجنخلی ظریف ترسیم شده است و گواهی بر مهارت و هنرمندی بی‌نظیر طراحان فرش ایرانی است. پرزهای فرش به صورت کوتاه رویه‌چینی می‌شود، بااین حال پشم به نرمی مخمل و رنگرزی آن بی‌نقص است. بافت فرش نیز بسیار ماهرانه و دقیق است. باشکوه واژه‌ی مناسبی برای توصیف این فرش‌های مسحورکننده است. تعداد گره‌ها از ۱۰۰۰ ـ ۶۰۰ گره در هر اینچ مربع متغیر است و به هیچ وجه گره جفتی در بافت این فرش‌ها به کار برده نشده است. حاشیه‌ی پهن ابریشمی که غالباً قرمز رنگ است، طرح اصلی فرش را از چهار طرف دربرمی‌گیرد. فرش عمواوغلی در ابتدا به سفارش ثروتمندان تهرانی و به ویژه درباریان رضا شاه بافته می‌شد. صابر پس از عمواوغلی هدایت استادکاران فرشباف را به عهده گرفت و سنت جدید بافت فرش‌های بسیار ظریف را تا دهه ۱۹۶۰ ادامه داد، به گونه‌ای که در سده‌ی بیستم هیچ فرشی از نظر زیبایی و ظرافت توان رقابت با فرش عمواوغلی را نداشت. تولید فرش عمواوغلی همواره محدود بوده و این فرش در ابعاد بزرگ بافته شده است. اگر قصد خرید فرش عمواوغلی را دارید، باید خود را برای پرداخت مبلغ قابل توجهی آماده کنید. همچنین کارگاه عمواوغلی سفارش بافت فرش‌هایی با طراحی سبک آرت دکو را نیز قبول کرد که هماهنگی بی‌نظیری با فضاهای داخلی مدرن سال‌های میانی سده‌ی بیستم دارند. این فرش‌ها امروزه بسیار محبوب‌اند و قیمت پایین‌تری نیز دارند.

فرش‌های دستباف مشهد از نظر زیبایی و طرح تنوع بالایی دارند، بعضی ساده و بعضی خیره کننده‌اند، تعدادی معمولی و تعدادی خارق‌العاده‌اند. بهترین فرش‌های مشهد شاهکارهایی خیال‌انگیزاند. فرش‌های بافته شده در حومه شهر مشهد به نام فرش خراسان به فروش می‌رسد.

ساخت فرش مشهد


ساخت فرش مشهد 1

قالی دستباف مشهد را می‌توانید در اندازه‌های مختلف پیدا کنید، اما فرش مشهد معمولاً بزرگ و با نخ پشمی روی چله پنبه‌ای بافته می‌شود. پشم فرشبافی نرم و بسیار بادوام است. بافت زمینه نیز ضخیم و متراکم و محکم است، بنابراین فرش بسیار نرم است و در عین حال نقشه ظریفی دارد که با مهارت بافته شده است. فرش مشهد با گره نامتقارن فارسی بافته می‌شود؛ در این تکنیک گره به جای دو تار، روی چهار تار زده می‌شود. تعداد گره‌ها از kpsi 120 تا kpsi 475 متغیر است. بافندگان مشهدی از تکنیک ویژه‌ای استفاده می‌کنند که شامل پودهای متناوب سینوسی و صاف می‌شود، این تکنیک باعث می‌شود که چله در دو سطح بایستد.

عناصر طرح‌های فرش مشهد


عناصر طرح‌های فرش مشهد2

عناصر طرح‌های فرش مشهد عمدتاً منحنی است و معمولاً یک ترنج مرکزی و بزرگ در میان زمینه‌ای مملو از نقش و نگارهای گلدار منحنی به چشم می‌خورد، گوشه‌های فرش نیز با نقوش گلدار یا ربع ترنج که به لچک موسوم است، بافته می‌شود. ترنج مرکزی به ترنج شاه عباسی معروف است. چند مولفه از طرح‌های فرش دستباف مشهد با اندکی تفاوت در فرش‎های کاشان نیز دیده می‌شود. البته فرش مشهد ویژگی منحصر به فردی دارد که آن را از فرش کاشان متمایز می‌سازد؛ این ویژگی همان گوشه‌های کشیده فرش‌های مشهد است. گوشه‌های فرش مشهد آن‌قدر کشیده است که گاهی تا مرکز حاشیه‌های چهار طرف فرش نیز ادامه می‌یابد.  بافندگان مشهدی، علاوه بر نقشه شاه عباسی از طرح هراتی و بوته نیز استفاده می‌کنند. طرح‌های هراتی و بوته، برخلاف تک ترنج مرکزی و بزرگ نقشه شاه عباسی، کوچکتراند و به صورت نقوش مکرر و سراسری روی تمام زمینه‌ی فرش ترسیم می‌شوند.

رنگ و بافت فرش‌های مشهد


پشم فرش مشهد نرم‌تر از پشم مورد استفاده در اکثر فرش‌های ایرانی است. رنگ‌های فرش مشهد چندان متنوع نیست و در اکثر فرش‌ها از قرمز و آبی به عنوان رنگ‌های غالب استفاده می‌شود که در کنار رنگ عاجی یا خاکی تضاد چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند. زمینه معمولاً به رنگ قرمز تیره یا لاکی است که خطوط مشخصی به رنگ آبی سیر نیز در ترنج میانی، لچک گوشه‌ها و حاشیه فرش به چشم می‌خورد. زمینه‌ی قرمز لاکی مشخصه‌ی اصلی فرش‌های مشهد است.

دکوراسیون خانه با فرش دستباف مشهد


دکوراسیون خانه با فرش دستباف مشهد 3

کیفیت عالی، پشم نرم و طرح‌های چشم نواز فرش مشهد آن را به یک اثر هنری پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل کرده است. دوام بالا و محکم بودن فرش مشهد که مرهون تکنیک ماهرانه بافت است، موجب شده که مشتریان بازار فرش این اثر ارزشمند را برای خرید و سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

ویژگی‌های فرش مشهد


فرش مشهد یکی از بهترین فرش‌های دستباف ایرانی با قدمتی قابل توجه است که بازار آن در سال‌های اخیر به دلیل آگاهی یافتن خریداران از پشم نرم، طرح‌های زیبا و بی‌نقص و ترکیب رنگ‌ متناسب رونق یافته است. فرش بادوام، منحصر به فرد و اصیل مشهد یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان دریای متنوع فرش‌های ایرانی و شرقی است.

مواد و بافت


مواد و بافت4

رویکرد قالیبافان مشهدی برای انتخاب مواد فرشبافی با فرشبافان دیگر متفاوت است. بسیاری از فرش‌های موجود در بازار با نخ پشمی یا پنبه‌ای بافته می‌شود، حال آن که ترکیبی از پشم و پنبه در بافت فرش مشهد به کار برده می‌شود. فرش مشهد با خامه پشمی روی چله پنبه‌ای بافته می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود که فرش دستباف مشهد گرم و نرم و در عین حال محکم و بادوام باشد.

تکنیک بافت


تکنیک بافت5

فرش مشهد از نظر تعداد گره در واحد سطح (KPSI) و ساختار، منحصر به فرد است. فرش‌های مشهد معمولاً ۴۷۵ ـ ۱۲۰ گره در هر اینچ مربع دارند؛ به خاطر داشته باشید که هرچه KPSI بالاتر باشد، فرش مرغوب‌تر است. به علاوه فرش مشهد غالباً بزرگ بافته می‌شود، البته این فرش در اندازه‌های دیگری نیز وجود دارد. هرچند مشخصه‌ی اصلی فرش مشهد به استفاده از دو پود مختلف مربوط می‌شود که حالتی دولایه به فرش می‌دهد.

طرح و نقشه


طرح و نقشه 6

فرش مشهد علی‌رغم شبیه بودن به فرش کاشان، تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. برای مثال آبی، قرمز و عاجی رنگ غالب برای زمینه‌ی فرش‌های مشهد است که با طرح لچک ترنج از سادگی درآمده است. فرش مشهد در مجموع فرشی چشمگیر است که رنگ و طرح منحصر به فردی دارد.

اندازه‌های فرش مشهد


همان‌طور که اشاره شد، فرش مشهد عموماً در اندازه‌های بزرگ بافته می‌شود، البته تنوع اندازه نیز در فرش مشهد دیده می‌شود. متداول‌ترین اندازه برای فرش‌های مشهد شش در نه، هشت در ده و نه در دوازده است. درهر حال فرش مشهد با ترکیب رنگ چشمگیر و بافت ماهرانه خود، اثر هنری روح‌بخشی است که به فضای خانه جان می‌دهد.

راهنمای فرش و قالیباف دستباف مشهد


  • شهر مقدس مشهد در ایران یکی از قدیمی‌ترین مراکز بافت فرش است. سجاده فرش توپکاپی، متعلق به سال‌های ۱۵۵۶ ـ ۱۵۵۰ به احتمال زیاد در مشهد بافته شده است. قدیمی‌ترین فرش مشهد مجموعه سجاده فرش‌هایی است که شاه طهماسب در سال ۱۵۵۶ به سلطان سلیمان کبیر اهدا کرد. این فرش‌ها در سه درجه در کارگاه سلطان ابراهیم میرزا، پسر سام میرزا و برادرزاده شاه طهماسب بافته شده است. درجه مرغوب یا شاهنشاهی نفیس‌ترین نوع این فرش‌ها است که یکی از آنها دو سال پیش در لندن فروخته شد و اکنون در مجموعه شیخ الثانی قطر نگهداری می‌شود. چندین نمونه از فرش‌های درجه دوم و سوم نیز همچنان در موزه توپکاپی وجود دارد.
    فرش دستباف مشهد در سده‌های نوزدهم و بیستم هم یک کالای صادراتی ارزشمند و پرطرفدار بود و هم زینت‌بخش خانه‌های ایرانی می‌شد. پشم در گذشته با دقت و طی فرایندی طولانی تمیز و پرداخت می‌شد تا بهتر رنگ شود. اما این فرایند طولانی پرداخت و پاکسازی تمام لانولین پشم را از بین می‌برد و دوام فرش از بقیه فرش‌های ایرانی کمتر می‌شد. به همین دلیل نظر مثبت خریداران نسبت به فرش مشهد مخدوش شد. تاجران اروپایی و امریکایی از این فرصت سوءاستفاده کردند و فرش‌های اروپایی را وارد بازار خراسان کردند، این درحالی که بود بازار فرش خراسان پیش از این از هجوم انبوه فرش‌های خارجی در امان مانده بود. مشکل پوسیدگی سریع فرش‌های مشهد امروزه دیگر وجود ندارد و به ندرت فرش مشهدی با دوام کم دیده می‌شود. در واقع این مشکل آن‌قدر قدیمی است که آن فرش‌های آسیب‌پذیر امروزه واقعاً در اثر گذر زمان پوسیده‌اند.

نمونه‌هایی از فرش دستباف مشهد


فرش دستباف عمواوغلی مشهد، مربوط به سده بیستم.

فرش دستباف عمواوغلی مشهد، مربوط به سده بیستم 8

طول: ۳۷۷ سانتیمتر، عرض: ۲۹۳ سانتیمتر

بافته شده در شمال شرقی ایران، در حوالی سال ۱۹۲۰

ابعاد ده پا و پنج اینچ در ده پا و یک اینچ یا ۱۷ متر در ۳٫۰۷ متر

فرش مختصری پوسیده شده و لبه‌ی پایینی آن رفو شده است. عمواوغلی معروف‌ترین استادکار فرشباف در سده بیستم بود. فرشی که در تصویر می‌بینید، یکی از نسخه‌های اولیه طرح اردبیل است که به سفارش رضا شاه در دهه ۱۹۳۰ بافته شد.

فرش دستباف مدرن عمواوغلی مشهد، مربوط به سده بیستم

فرش دستباف مدرن عمواوغلی مشهد، مربوط به سده بیستم 9

این فرش در حوالی دهه ۱۹۰۰ میلادی با طول ۳۸۰ سانتیمتر و عرض ۱۹۰ سانتیمتر بافته شده و نام عمواوغلی نیز در حاشیه آن بافته شده است.

فرش دستباف عمواوغلی مشهد، مربوط به دهه ۱۹۰۰

فرش دستباف عمواوغلی مشهد، مربوط به دهه 1900 10

این فرش در ابعاد ۳۳۵ در ۲۲۸ سانتیمتر، ۱۱ پا در ۷ پا و ۶ اینچ بافته شده است.

فرش دستباف عمواوغلی مشهد، مربوط به دهه ۱۹۲۰

فرش دستباف عمواوغلی مشهد، مربوط به دهه 1920 11

این فرش با امضاء عمواوغلی در ابعاد ۳٫۱۷ متر در ۳٫۰۷ متر (۱۰ پا و ۵ اینچ در ۱۰ پا و یک اینچ) در شمال شرقی ایران بافته شده است. فرش قدری پوسیدگی دارد و حاشیه پایینی آن رفو شده است. این فرش نیز نسخه اولیه‌ای از طرح اردبیل است که رضاشاه سفارش بافت آن را در دهه ۱۹۳۰ داد.

فرش حاجی ملک مربوط به قرن بیستم

فرش حاجی ملک مربوط به قرن بیستم 12

این فرش در مشهد در اوایل قرن بیستم در ابعاد ۱۲ پا و ۲ اینچ در ۸ پا و ۱ اینچ (۳٫۷۱ متر در ۲٫۴۶ متر) بافته شد. پوسیدگی سراسری و غیریکنواختی در فرش دیده می‌شود. عبارت “کارگاه حاجی ملک” در نوشته‌های کتیبه‌ی بالای فرش درج شده است.

فرش مشهد مربوط به دهه ۱۹۳۰

فرش مشهد مربوط به دهه 1930 13

این فرش در ابعاد ۳٫۹۹ متر در ۲٫۸۵ متر (۱۳ پا و ۱ اینچ در ۹ پا و ۴ اینچ) بافته شده است.

فرش مشهد مربوط به دهه ۱۹۳۰

فرش مشهد مربوط به دهه 1930 14

 این فرش در ابعاد ۲۲۷ در ۱۴۷ سانتیمتر (۷ پا و ۵ اینچ در ۴ پا و ۱۰ اینچ) بافته شده است.

فرش مشهد مربوط به اوایل قرن بیستم

فرش مشهد مربوط به اوایل قرن بیستم 15

 

این فرش در ابعاد ۳۵۹ در ۲۶۳ سانتیمتر (۱۱ پا و ۹ اینچ در ۸ پا و ۸ اینچ) بافته شده و امضاء بافنده نیز در یک سر فرش به چشم می‌خورد.

فرش مشهد مربوط به دهه ۱۹۲۰

فرش مشهد مربوط به دهه 1920 16

 ابعاد فرش ۳۵۸ سانتیمتر در ۲۷۵ سانتیمتر (۱۱ پا و ۹ اینچ در ۹ پا) است.

فرش مشهد مربوط به دهه ۱۹۲۰

فرش مشهد مربوط به دهه 1920 17

 

 

فرش در ابعاد ۵۲۱ در ۳۴۲ سانتیمتر (۱۷ پا و ۱ اینچ در ۱۱ پا و ۳ اینچ) بافته شده است.

فرش دستباف مشهد

فرش دستباف مشهد 18

امضاء و عدد ۱۳/۳۲۲ در حاشیه این فرش به چشم می‌خورد. این فرش مربوط به دهه ۱۹۳۰ ـ ۱۹۲۰، در ابعاد ۴٫۴۰ متر در ۳٫۲۳ متر (۱۴ پا و ۵ اینچ در ۱۰ پا و ۷ اینچ) بافته شده است. پوسیدگی مختصری در  بعضی نقاط فرش دیده می‌شود.

فرش دستباف مشهد، مربوط به اوایل قرن بیستم

فرش دستباف مشهد، مربوط به اوایل قرن بیستم 19

این فرش در ابعاد ۴۹۰ در ۳۵۸ سانتیمتر (۱۶ پا و ۱ اینچ در ۱۱ پا و ۹ اینچ) بافته شده است.

قالی دستباف مشهد مربوط به اوایل قرن بیستم

قالی دستباف مشهد مربوط به اوایل قرن بیستم 20

ابعاد این فرش ۴۵۴ در ۳۰۸ سانتیمتر (۱۴ پا و ۱۱ اینچ در ۱۰ پا و ۱ اینچ) است.

فرش منشی‌زاده طوسی ۱۹۳۰ ـ ۱۹۲۹

فرش منشی‌زاده طوسی 1930 ـ 1929 22

امضاء منشی‌زاده طوسی در حاشیه این فرش متعلق به سال ۱۳۴۸ هجری (۱۹۳۰ ـ ۱۹۲۹) به چشم می‌خورد. این فرش در ابعاد ۳٫۷۳ در ۳٫۱۰ متر (۱۲ پا و ۳ اینچ در ۱۰ پا و ۲ اینچ) بافته شده است.

فرش دستباف عمواوغلی مشهد

فرش دستباف عمواوغلی مشهد 23

  • اندازه: ۱۹۰ در ۱۲۵ سانتیمتر (۶ پا و ۳ اینچ در ۴ پا و ۱ اینچ)
  • ناحیه: غرب آسیا، ایران، شمال شرقی ایران، مشهد
  • نوع اثر هنری: فرش و قالی
  • تاریخ: یک چهارم پایانی قرن نوزدهم (۱۸۹۹ ـ ۱۸۷۵)
  • تکنیک: پشم روی پنبه
  • وضعیت: عالی

فرش دستباف مشهد خراسان مربوط به دهه ۱۹۳۰

فرش دستباف مشهد خراسان مربوط به دهه 1930 24

این فرش در ابعاد ۳٫۲۰ در ۲٫۵۶ متر (۱۰ پا و ۶ اینچ در ۸ پا و ۵ اینچ) بافته شده است. فرش پوسیدگی سراسری جزئی دارد که در بخش‌های کوچکتری از فرش شدیدتر است. به طغرای بافته شده در حاشیه بالایی فرش دقت کنید، طغرا امضاء خوشنویسی شده و هنرمندانه‌ای خاص سلاطین ترک است.

فرش دستباف مشهد ۱۹۲۹

فرش دستباف مشهد 1929 25

این فرش در ابعاد ۳۶۴ در ۲۶۳ سانتیمتر بافته شده است.

فرش دستباف مشهد مربوط به قرن بیستم

فرش دستباف مشهد مربوط به قرن بیستم 26

ابعاد فرش فوق ۲۴۰ در ۳۳۸ سانتیمتر است.

سجاده فرش توپکاپی

سجاده فرش توپکاپی 27

این سجاده فرش توپکاپی فرشی بی‌نظیر و یکی از شاهکارهای عهد صفویه است. این فرش به مجموعه‌ی کوچکی از فرش‌ها و قالیچه‌های مربوط به گنجینه‌ی امپراتوری عثمانی تعلق دارد که امروزه به نام سجاده فرش‌های توپکاپی شناخته می‌شود. با توجه به شباهت‌های بین این فرش‌ها منطقی به نظر می‌رسد که تمام آنها را متعلق به یک گروه بدانیم که در یک محل و در یک بازه زمانی معین بافته و وارد گنجینه شده است. عمر این فرش‌ها احتمالاً فقط ۱۵ یا ۲۰ سال با هم تفاوت دارد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که برای رنگرزی این مجموعه فرش‌ها از رنگزاهایی استفاده شده است که در ترکیه وجود نداشته‌، اما در ایران رواج داشته‌اند. این سجاده فرش در بخش مرکزی ایران، در سده شانزدهم یا هفدهم میلادی بافته شده است. ساییدگی مختصری در چند ناحیه از فرش به چشم می‌خورد، تارهای فلزی نیز خورده شده و فرش چند بار رفو و تعمیر شده است. این فرش در ابعاد ۱۶۵ در ۱۰۴ سانتیمتر (۵ پا و ۵ اینچ در ۳ پا و ۵ اینچ) با کتیبه‌ای از آیات قرآن در بالای فرش بافته شده است.

فرش بلوچ مشهد ۱۹۲۰ ـ ۱۹۰۰

فرش بلوچ مشهد 1920 ـ 1900 28

این فرش دستباف مشهد، متعلق به بازه زمانی ۱۹۲۰ ـ ۱۹۰۰، در ابعاد ۱٫۸۳ در ۰٫۹۱ سانتیمتر (۶ در ۳ فوت) بافته شده است. دو لکه روی فرش ایجاد شده است.

فرش عمواوغلی مشهد مربوط به دهه ۱۹۲۰

فرش عمواوغلی مشهد مربوط به دهه 1920 29

امضاء بافنده در حاشیه خارجی این فرش که در ابعاد ۵۸۸ در ۵۰۴ سانتیمتر بافته شده، به چشم می‌خورد. فرش در وضعیت عالی باقی مانده است.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *